STATUT PAŃSTWOWEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA
IM.STANISŁAWA MONIUSZKI W CIECHANOWIE
SPIS TREŚCI
Podstawa prawna Statutu
Rozdział I
Przepisy ogólne
Informacje ogólne o Szkole
Rozdział II
MISJA, CELE i ZADANIA SZKOŁY
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY, ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORAZ SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SPORÓW POMIĘDZY NIMI
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
Rozdział V
PRACOWNICY SZKOŁY
Rozdział VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
Rozdział VII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
PRZEPISY KOŃCOWE
ZAŁĄCZNIKI
S T A T U T
PAŃSTWOWEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA|
IM.STANISŁAWA MONIUSZKI
W CIECHANOWIE
PODSTAWA PRAWNA STATU
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 1945).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst ujednolicony Dz. U. z 2016 r. poz.1379)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2015 r. poz.1258)
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1793).
- Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie ramowych statutów i placówek artystycznych ( Dz. U. 2014 r., poz. 1646)
- Kodeks Pracy Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. t.j. z 2016 r. poz.1666, 2138, 2255, z 2017 r. poz.60.962).
- Kodeks postępowania administracyjnego Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. ( Dz. U. t.j. z 2017 r. poz.1257).
Rozdział I
PRZEPISY OGÓLNE
Definicje pojęć używanych w Statucie
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
- Szkole - należy przez to rozumieć Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Ciechanowie;
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły;
- Nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczyciela zatrudnionego Szkole;
- Uczniu - należy przez to rozumieć ucznia Szkoły;
- Rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów uczniów Szkoły;
- Zespole - należy przez to rozumieć zespół instrumentalny lub wokalny złożony z Uczniów Szkoły;
- Zespole przedmiotowym – należy rozumieć jako zespół nauczycieli danego przedmiotu tj. zespół przedmiotów teoretycznych, zespół akordeonu, zespół instrumentów smyczkowych i dętych;
- Kierowniku zespołu przedmiotowego – należy rozumieć nauczyciela kierującego danym zespołem przedmiotowym;
- Głównym Księgowym - należy przez to rozumieć głównego księgowego Szkoły;
- Sekretariacie Szkoły - należy przez to rozumieć sekretariat Szkoły;
- Pracowniku Szkoły - należy przez to rozumieć Nauczycieli oraz osoby zatrudnione w szkole nie będące nauczycielami.
§ 1
Informacje ogólne o Szkole
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Ciechanowie jest szkołą artystyczną dającą podstawy wykształcenia muzycznego.
- Szkoła jest jednostką budżetową.
- Szkoła została powołana Zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki nr 82 z dnia 28 lipca 1970 roku w sprawie przekształcenia Państwowego Ogniska Muzycznego w Ciechanowie w Państwowa Szkołę Muzyczną I stopnia (Dz.U. M. K. i S. Nr 10 z dnia 10 października 1970 r.,poz. 58).
- Organem prowadzącym Szkołę jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pomocą specjalistycznej jednostki nadzoru - Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
- Szkoła używa nazwy: Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Ciechanowie nadanej Zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki nr 1 z dnia 11 stycznia 1971 roku. Szkoła może również używać skrótu tej nazwy w postaci: PSM I st. im. S. Moniuszki w Ciechanowie.
- Siedzibą Szkoły jest budynek przy ul. Małgorzackiej 16, będący własnością Skarbu Państwa i przekazany szkole w trwały zarząd.
- Szkoła posługuje się pieczęciami zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wykaz pieczęci stanowi załącznik nr 8 do Statutu.
- Szkoła może posiadać sztandar. Uchwałę w sprawie sztandaru podejmuje Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii pozostałych Organów Szkoły.
- Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami
Rozdział II
MISJA, CELE i ZADANIA SZKOŁY
§ 2
Misja Szkoły
- Kształcenie i wychowywanie w zakresie edukacji artystycznej przyszłych profesjonalnych muzyków oraz świadomych twórców i odbiorców sztuki.
- Rozwijanie osobowość, wrażliwość estetyczną i otwartość społeczną.
- Uczenie kreatywności, systematycznej pracy, odpowiedzialności i umiejętności pracy w zespole.
- Uczenie indywidualnej gry na instrumentach z jednoczesnym promowaniem wspólnego muzykowania w zespołach i chórze.
- Umożliwianie wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami i uczniami szkół muzycznych w środowisku lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym.
- Organizowanie warsztatów i spotkań z mistrzami w dziedzinie muzyki.
- Kultywowanie i propagowanie kultury muzycznej w swoim otoczeniu.
§ 3
Podstawowe cele i zadania Szkoły
- Celami Szkoły są w szczególności:
- rozbudzanie i rozwijanie podstawowych zdolności artystycznych dzieci i młodzieży w sposób dostosowany do wieku i predyspozycji ucznia;
- umuzykalnianie oraz przygotowywanie Uczniów, jako świadomych odbiorców muzyki;
- opanowanie przez Uczniów umiejętności gry solowej i zespołowej na instrumencie;
- przygotowanie Uczniów do publicznych występów estradowych;
- przygotowanie Uczniów do dalszego kształcenia zawodowego w szkołach muzycznych wyższego stopnia;
- przygotowanie do czynnego udziału w życiu muzycznym środowiska;
- kształcenie wyobraźni artystycznej i rozwijanie naturalnej potrzeby ekspresji twórczej Ucznia;
- Szkoła realizuje powyższe cele poprzez następujące zadania:
- prowadzenie indywidualnych zajęć nauki gry na instrumentach, teoretycznych lekcji zbiorowych oraz zespołów muzycznych w zakresie przedmiotów objętych programem i planem nauczania;
- dostosowanie metod nauczania do indywidualnych predyspozycji Uczniów;
- organizowanie koncertów w Szkole i poza Szkołą prezentujących osiągnięcia Uczniów i Nauczycieli;
- organizowanie innych form edukacji, takich jak m. in.: pogadanki, prelekcje, udział
- w koncertach i spektaklach prezentujących kulturę muzyczną;
- uczestnictwo Uczniów w przesłuchaniach, festiwalach i konkursach na regionalnych, makroregionalnych, ogólnopolskich, międzynarodowych;
- organizowanie warsztatów mistrzowskich oraz lekcji otwartych z pedagogami z innych ośrodków muzycznych;
- organizowanie i realizowanie ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjno - artystycznych;
- współpracę z placówkami kultury, organizacjami społecznymi i samorządem lokalnym w zakresie edukacji muzycznej i działalności kulturalnej
- Wyżej wymienione zadania Szkoła realizuje w oparciu o:
- Szkolny Zestaw Programów Nauczania,
- Program Wychowawczy Szkoły.
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY, ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORAZ SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SPORÓW POMIĘDZY NIMI
§ 4
Rodzaje organów w Szkole
- Organami Szkoły są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Rada Samorządu Uczniowskiego.
§ 5
Dyrektor Szkoły
- Dyrektor Szkoły:
- kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny z zastrzeżeniem art.62 ust.2 Ustawy Prawo Oświatowe;
- stwarza warunki właściwej opieki nad uczniami i ich harmonijnego rozwoju;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa Uczniom i Nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę poza jej terenem;
- realizuje zadania związane z procedurą awansu zawodowego Nauczycieli;
- współdziała ze szkołami wyższego stopnia w organizacji praktyk pedagogicznych;
- wykonuje inne zadania wynikające ze szczególnych przepisów.
- Stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej artystycznej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
- Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i informacje o działalności szkoły.
- Dyrektor Szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole Pracowników. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania Nauczycieli oraz innych Pracowników Szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych Nauczycielom i innym Pracownikom Szkoły;
- występowania, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla Nauczycieli oraz pozostałych Pracowników Szkoły.
- Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z pozostałymi organami Szkoły tj.: Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz Radą Samorządu Uczniowskiego.
§ 6
Rada Pedagogiczna
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
- Dyrektor Szkoły jako przewodniczący
- wszyscy Nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane:
- przed rozpoczęciem roku szkolnego,
- w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania lub promowania Uczniów,
- po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego, organu prowadzącego Szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie rocznych planów pracy Szkoły;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji Uczniów Szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego Nauczycieli Szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy Uczniów;
- przygotowanie projektu statutu Szkoły lub jego zmian oraz jego uchwalanie;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć indywidualnych i zbiorowych;
- projekt planu finansowego Szkoły;
- wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie Nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału Nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- Wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki i indywidualny program nauki.
- Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej określonych w § 12 Statutu niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Szkoły niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego Szkołę o odwołanie Nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole. Organ uprawniony do odwołania przeprowadza postępowanie wyjaśniające i powiadamia o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste Uczniów lub ich Rodziców, a także Nauczycieli i innych Pracowników Szkoły.
- Spośród członków Rady Pedagogicznej Dyrektor może powołać komisje i zespoły problemowo - zadaniowe, które mają charakter opiniująco-doradczy.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora na wniosek członków komisji lub zespołu problemowo-zadaniowego.
- Działalność komisji i zespołów problemowo - zadaniowych może dotyczyć wybranych zagadnień działalności statutowej Szkoły.
- Zadania komisji i zespołów problemowo-zadaniowych określa Dyrektor w chwili ich powołania.
§ 7
Rada Rodziców
- W Szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentacje Rodziców Uczniów.
- Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie Regulamin.
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
- Rada Rodziców uchwala, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, program wychowawczy Szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowany przez Nauczycieli.
- Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego Szkoły składany przez Dyrektora.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
- Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy jakości kształcenia lub wychowania szkoły, o którym mowa w art.56 ust.2 Ustawy Prawo Oświatowe.
- W celu wspierania działalności statutowej Szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.
§ 8
Rada Samorządu Uczniowskiego
- W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy Uczniowie Szkoły.
- Zasady działania Rady Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół Uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu Uczniów.
- Regulamin Rady Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
- Rada Samorządu Uczniowskiego może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw Uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
- prawo do występowania z inicjatywą organizowania imprez w Szkole:
- koncertów
- konkursów
- wycieczek i dyskotek;
- prawo wyboru Nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd może wyłonić ze swego składu rade wolontariatu.
§ 9
Sposób współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki
- Rodzice i Nauczyciele Szkoły współdziałają w sprawach kształcenia i wychowania Uczniów. W ramach tej współpracy Rodzice mają prawo do:
- informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych Szkoły;
- informacji na temat Dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
- uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania oraz dalszego kształcenia Dziecka;
- informacji o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny na danym poziomie nauczania oraz konsekwencji otrzymania oceny niepromującej.
- Rodzice maja prawo do zgłaszania swych oczekiwań względem udziału ich Dziecka w konkursach i przesłuchaniach, ale decyzję podejmuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
- w kwestiach spornych na wniosek Rodzica dyrektor szkoły organizuje komisyjne przesłuchanie lub sprawdzian i decyzja o udziale ucznia w konkursie lub przesłuchaniu jest podejmowana kolektywnie.
- Rodzice maja prawo do zgłaszania swych oczekiwań względem dalszej edukacji ich dziecka w szkole wyższego szczebla do nauczyciela prowadzącego zajęcia z przedmiotu głównego nie później jednak niż w I semestrze klasy programowo najwyższej.
- Dyrektor szkoły może uczestniczyć w zebraniach Rady Rodziców lub Prezydium Rady Rodziców na ich zaproszenie lub na własna prośbę w miarę zaistniałych potrzeb.
- Dyrektor szkoły spotyka się z ogółem Rodziców co najmniej trzy razy w roku: Na początku i zakończeniu roku szkolnego oraz na wywiadówce półrocznej.
- Dyrektor szkoły wyznacza godziny przyjęć dla Rodziców i uczniów.
§ 10
Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów pomiędzy nimi
- Współdziałanie organów Szkoły w realizacji celów, zadań oraz Misji Szkoły służy dobru jej Uczniów i Szkoły.
- Współpraca organów Szkoły oparta na zasadzie szacunku i zaufania, odbywa się zgodnie z regulaminami poszczególnych organów Szkoły.
- W przypadku powstania konfliktu pomiędzy organami Szkoły Dyrektor powołuje Zespół Koncyliacyjny złożony z przedstawicieli poszczególnych organów Szkoły w celu rozstrzygnięcia sporu.
- W skład Zespołu Koncyliacyjnego wchodzą:
- w przypadku, gdy spór dotyczy Samorządu Uczniowskiego: Dyrektor, po dwóch przedstawicieli: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Rady Samorządu Uczniowskiego oraz opiekun Rady Samorządu Uczniowskiego;
- w przypadku, gdy spór nie dotyczy Samorządu Uczniowskiego: Dyrektor, po dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców.
- Członków Zespołu Koncyliacyjnego desygnują, zgodnie z regulaminami, organy Szkoły.
- Przewodniczącym Zespołu Koncyliacyjnego jest Dyrektor Szkoły. W sytuacji, gdy spór dotyczy Dyrektora - zespół typuje przewodniczącego spośród swoich członków.
- Protokół z posiedzenia, podpisany przez wszystkich członków zespołu Koncyliacyjnego powinien określać skład zespołu, opis sporu, argumentację stron oraz sposób rozwiązania zaistniałego konfliktu.
- Przyjęte rozwiązanie powinno być uzgodnione w ciągu 14 dni od pierwszego posiedzenia zespołu.
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 11
Organizacja roku szkolnego
- Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora na podstawie ramowego planu nauczania. Arkusz organizacyjny zatwierdza specjalistyczna jednostka nadzoru powołana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się wykaz wszystkich Nauczycieli i innych pracowników Szkoły, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć dydaktycznych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
§ 12
Organizacja zajęć szkolnych
- Tygodniowy rozkład zajęć dydaktycznych proponowany w zakresie przedmiotów ogólnomuzycznych przez Nauczycieli w porozumieniu miedzy sobą, a w zakresie lekcji indywidualnych oraz zespołów - Nauczycieli prowadzący określone przedmioty w porozumieniu z Nauczycielami przedmiotów ogólnomuzycznych ostatecznie ustala i zatwierdza Dyrektor szkoły.
§ 13
- Nad uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć obowiązkowych sprawują opiekę nauczyciele prowadzący te zajęcia, a po i między lekcjami rodzice.
- Wyznaczeni przez Dyrektora nauczyciele Szkoły sprawują opiekę nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez Szkołę poza jej terenem i odpowiadają za ich bezpieczeństwo.
- Nauczyciele i uczniowie mogą korzystać poza zajęciami dydaktycznymi z pomieszczeń szkolnych
§ 14
- Szkoła realizuje kształcenie w dwóch cyklach:
- sześcioletnim (rozpoczęcie nauki w szkole w wieku od 5 do 10 roku życia);
- czteroletnim (rozpoczęcie nauki w szkole w wieku od 8 do 16 roku życia).
- Szkoła kształci w zakresie nauki gry na instrumentach:
- fortepian
- akordeon
- skrzypce
- flet poprzeczny
- klarnet
- saksofon
§ 15
- Jednostka lekcyjna trwa 45 min.
- Czas trwania lekcji indywidualnych z przedmiotu głównego wynosi tygodniowo:
- w klasach I – III cyklu 6-letniego 2 x 30 min. (1 1/3 jednostki lekcyjnej)
- w klasach IV – VI cyklu 6-letniego 2 x 45 min.;
- w klasie I cyklu 4-letniego 2 x 30 min.
- w klasach II – IV cyklu 4-letniego 2 x 45 min.
- W uzasadnionych przypadkach podział tygodniowego czasu trwania indywidualnych zajęć dydaktycznych może być inny od czasu określonego w pkt 2.
- Decyzję o ustaleniu innego podziału czasu trwania lekcji dla danego Ucznia i Nauczyciela podejmuje Dyrektor Szkoły.
- Wymiar czasu indywidualnych zajęć dydaktycznych dla ucznia szczególnie uzdolnionego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 min tygodniowo.
- Oprócz zajęć z przedmiotu głównego w szkole obowiązują następujące zajęcia edukacyjne:
- kształcenie słuchu
- rytmika w klasach I-III cyklu 6-letniego
- audycje muzyczne w klasach IV – VI cyklu 6 – letniego i II – IV cyklu 4 – letniego
- fortepian dodatkowy dla uczniów grających na innych instrumentach niż fortepian
- chór lub zespół wokalno – instrumentalny
§ 16
- W szkole funkcjonują Zespoły Przedmiotowe: fortepianu, akordeonu, przedmiotów teoretycznych oraz skrzypiec i instrumentów dętych.
- Do zadań zespołów należy:
- przedstawianie propozycji do planu pracy szkoły;
- przedstawianie propozycji szczegółowych zasad oceniania wewnątrzszkolnego;
- przedstawianie propozycji do planu wewnątrzszkolnego doskonalenia Nauczycieli;
- składanie wniosków w sprawie nagród i odznaczeń dla wyróżniających Nauczycieli;
- składanie wniosków dotyczących zakupu instrumentów, pomocy dydaktycznych i wyposażania sal lekcyjnych;
- organizowanie imprez Szkoły: koncertów, pogadanek, warsztatów.
- sporządzanie planu pracy działalności zespołów
- inicjowanie i organizowanie różnych form doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego/lekcje otwarte, prelekcje, seminaria o charakterze szkoleniowym z zakresu metodyki nauczania, poznawanie literatury muzycznej;
- organizowanie pomocy metodycznej młodym, początkującym Nauczycielom;
- otaczanie szczególną troską Uczniów szczególnie uzdolnionych;
- pomaganie Uczniom mającym trudności w nauce;
- wykonywanie innych zadań związanych z pracą metodyczno-programową, dydaktyczno-wychowawczą oraz opiekuńczą zleconych przez Dyrektora Szkoły.
§ 17
Kwalifikowanie Ucznia na inne zajęcia edukacyjne
- Innymi zajęciami edukacyjnymi mogą być przykładowo: inny instrument dodatkowy, instrument ludowy, zespół ludowy, gra a vista, improwizacja z elementami kompozycji, akompaniament, zespół kameralny zatwierdzonych w szkolnym planie nauczania.
- Decyzji o zakwalifikowaniu Ucznia na inne zajęcia edukacyjne dokonuje Dyrektor Szkoły.
- Kwalifikowanie odbywa się z uwzględnieniem:
- możliwości edukacyjnych uczniów, ich potrzeb, uzdolnień i zainteresowań;
- możliwości organizacyjnych i kadrowych szkoły w ramach posiadanych środków finansowych.
- Wniosek o zakwalifikowanie Ucznia na wybrane zajęcia indywidualne składa Rodzic Ucznia w terminie do dnia 15 kwietnia roku poprzedzającego nowy rok szkolny, w którym mają rozpocząć się zajęcia.
§ 18
Zasady zwiększania wymiaru zajęć
- W ramach posiadanych środków finansowych oraz warunków organizacyjnych i kadrowych szkoły Dyrektor może podjąć decyzję o zwiększeniu wymiaru zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
Zwiększenie wymiaru trwania zajęć dotyczy przedmiotów:- instrumentu główny
- inne zajęcia edukacyjne
- Nauczyciel składa pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem do dyrektora szkoły o zwiększenie wymiaru zajęć dla wskazanego Ucznia.
- Zwiększenie wymiaru czasu zajęć następuje na dany rok szkolny.
- Wnioski na kolejny rok szkolny są składane do dnia 15 kwietnia.
- Wnioski złożone po tym terminie mogą być rozpatrzone tylko w przypadku posiadania przez szkołę środków finansowych oraz warunków organizacyjnych i kadrowych.
§ 19
Zasady oceniania, klasyfikacji i promowania
- Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się w stopniach według skali od 1 do 6.
- Ocenę z egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.
- Ocenę ustala się w wyniku dyskusji na zasadzie jednomyślności. W przypadku rozbieżności ocenę ustala się jako średnią z ocen proponowanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych stopni odpowiednio w górę – przy uzyskaniu co najmniej 0,5 stopnia albo w dół – przy uzyskaniu mniej niż 0,5 stopnia.
- W klasie I ocenę ustala nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- Komisja egzaminacyjna ustala oceny końcoworoczne i ocenę z egzaminu w klasie programowo najwyższej:
- z przedmiotu głównego w klasach II - VI cyklu 6 - letniego i II - IV cyklu 4 - letniego;
- W szkole przeprowadzane są przesłuchania półroczne z powyższych przedmiotów. Ocena wystawiana jest na tych samych zasadach. Ocena ta nie jest oceną śródroczną. O ocenie śródrocznej uczniowie informowani są w dniu przesłuchania półrocznego.
- Oceny śródroczne z pozostałych przedmiotów powinny być wystawione i podane do wiadomości tydzień przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Informacja o przewidywanych ocenach klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej jest przekazywana rodzicom najpóźniej na dwa tygodnie przed wystawieniem ocen ustnie na audycjach klasowych lub w kontakcie indywidualnym, pisemnie w dzienniczku ucznia, telefonicznie.
- W przypadku zagrożenia ucznia otrzymaniem oceny negatywnej rodzice informowani są o tym telefonicznie, a w drugiej kolejności listownie:
- z przedmiotów objętych przesłuchaniem lub egzaminem na miesiąc przed planowanym terminem egzaminu;
- z pozostałych przedmiotów na dwa tygodnie przed wystawieniem ocen.
- Dokumenty w postaci prac klasowych, sprawdzianów, sprawdzianów klasyfikacyjnych i poprawkowych są przechowywane przez nauczycieli i dostępne do wglądu na życzenie rodziców. Ocenę nauczyciel uzasadnia ustnie w bezpośredniej rozmowie z rodzicami.
- Uczeń jest nieklasyfikowany w przypadku opuszczenia 50% zajęć lekcyjnych z danego przedmiotu.
- Szczegółowe zasady ocenienia klasyfikowania, promowania oraz przeprowadzania egzaminów zawiera Wewnątrzszkolny System Oceniania.
§ 20
Biblioteka szkolna
- W Szkole funkcjonuje Biblioteka szkolna, która posiada odrębny regulamin odkreślający zasady jej działalności, w tym korzystania z zasobów nutowych, książkowych i innych będących na jej wyposażeniu.
- Użytkownikami zasobów Biblioteki mogą być Uczniowie oraz Pracownicy Szkoły.
- Zbiory Biblioteki szkolnej i Fonoteki mają na celu wspieranie realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły, służą doskonaleniu pracy Nauczycieli jak również szerzeniu wiedzy muzycznej wśród Uczniów.
- W zbiorach biblioteki mogą znajdować się: nuty, książki, materiały dydaktyczno- metodyczne oraz nagrania fonograficzne i video. Z materiałów fonograficznych i video mogą korzystać jedynie pedagodzy.
- Pomieszczenie Biblioteki szkolnej ma umożliwiać:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
- wypożyczanie książek oraz nut.
- Biblioteką szkolną kieruje Nauczyciel - bibliotekarz.
- Do podstawowych zadań Nauczyciela - bibliotekarza należy:
- praca pedagogiczna:
- udostępnianie zbiorów;
- pomoc w poszukiwaniu informacji;
- indywidualne doradztwo w doborze literatury;
- pomoc w samokształceniu;
- praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, wynikająca z realizacji Programu Wychowawczego Szkoły;
- praca organizacyjna:
- gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami Szkoły;
- ewidencja i opracowanie zbiorów;
- selekcja zbiorów zbędnych i zniszczonych;
- organizacja warsztatu informacyjnego w postaci tradycyjnych katalogów kartkowych, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych;
- praca pedagogiczna:
- Biblioteka udostępnia swoje zbiory zgodnie z organizacją roku szkolnego.
- Harmonogram pracy Biblioteki ustala Dyrektor i podaje do ogólnej wiadomości Uczniom i ich Rodzicom oraz Nauczycielom.
- Inwentaryzację zbiorów bibliotecznych przeprowadza się zgodnie z art. 30-36 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz. U/nr 205, poz1283).
§ 21
Wypożyczalnia instrumentów
- Szkoła prowadzi Wypożyczalnię Instrumentów.
- Zasady wypożyczania instrumentów szkolnych określa odrębny regulamin.
- Rozdział V
PRACOWNICY SZKOŁY
§ 22
Nauczyciele
- Nauczyciele zatrudnieni w Szkole prowadzą zajęcia dydaktyczno - wychowawcze oraz pełnią w stosunku do Uczniów funkcję opiekuńczą. Są odpowiedzialni za wyniki i jakość pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece Uczniów.
- Do zadań i obowiązków Nauczyciela należą w szczególności:
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
- dbanie o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i inny sprzęt szkolny;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego Uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
- udzielenie pomocy Uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie potrzeb Uczniów;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
- Pracę dydaktyczną i wychowawczą Nauczycieli winna cechować bezstronność
- i obiektywizm w ocenie Uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich Uczniów.
§ 23
Stanowiska niepedagogiczne
- W celu sprawnego funkcjonowania Szkoła zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
- Obowiązki pracowników nie będących nauczycielami określa Regulamin Pracy Szkoły oraz szczegółowe zakresy czynności poszczególnych stanowisk.
- Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych szkoła zatrudnia zewnętrznego IODO.
Rozdział VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 24
Zasady przyjmowania Uczniów do Szkoły oraz sposób i terminy informowania kandydatów
- Szkoła określa zasady i tryb rekrutacji Uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ustala w szczególności formy, zakres tematyczny badania przydatności oraz sposoby i terminy informowania kandydatów, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i trybu przyjmowania Uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych. Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły określa Regulamin Rekrutacji.
- Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej jest ukończenie 5 lat i nie przekroczenie 16 roku życia.
- Kwalifikacja kandydatów do Szkoły odbywa się na podstawie badania przydatności.
- Badanie przydatności kandydatów do szkoły polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków psychofizycznych, predyspozycji do nauki gry na wybranym instrumencie.
- O przyjęciu kandydata do szkoły decyduje uzyskanie oceny ostatecznej minimum 20 pkt.
- W uzasadnionych przypadkach Komisja Rekrutacyjna może zaproponować kandydatowi inny instrument niż deklarowany. Wybór instrumentu innego niż deklarowany odbywa się za wiedzą i zgodą Rodziców.
- Przydział uczniów do poszczególnych klas i nauczycieli odbywa się według następujących zasad:
- instrument główny wybiera kandydat lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zaznaczając to w podaniu składanym w okresie rekrutacji,
- zmiana instrumentu głównego może nastąpić, jeśli kandydat nie spełnia wymagań zdrowotnych, warunków fizycznych lub innych wymagań określonych dla danej specjalności,
- propozycję zmiany instrumentu przedstawia kandydatowi oraz jego rodzicom (prawnym opiekunom) Dyrektor Szkoły uwzględniając możliwości organizacyjne szkoły,
- kandydaci zakwalifikowani na poszczególne instrumenty przydzielani są nauczycielom przez Dyrektora Szkoły z uwzględnieniem potrzeb i możliwości organizacyjnych poszczególnych pedagogów,
- w miarę możliwości kandydaci, którzy przygotowywali się do dalszego kształcenia w ramach prywatnych i społecznych form nauki, przydzie1ani są do pedagogów z którymi mieli zajęcia,
- zmiana nauczyciela w kolejnych latach nauki może nastąpić na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pedagoga prowadzącego,
- zmiany mogą odbywać się wyłącznie wraz z zakończeniem roku szkolnego, przed zatwierdzeniem arkusza organizacyjnego szkoły,
- wniosek o zmianę nauczyciela złożony do Dyrektora Szkoły powinien mieć formę pisemną i zawierać uzasadnienie,
- decyzję o zmianie nauczyciela przedmiotu głównego podejmuje Dyrektor Szkoły po uwzględnieniu wszystkich okoliczności, a w szczególności dobra ucznia.
§ 25
Prawa Ucznia oraz tryb składania skargi w przypadku ich naruszenia
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej, zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, ochrony poszanowania jego godności;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, instrumentów, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych szkolnych i pozaszkolnych;
- wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową;
- W przypadku naruszenia praw Ucznia może on lub jego Rodzice złożyć skargę pisemną do Dyrektora Szkoły w terminie 14 dni. W takim przypadku:
- Dyrektor przeprowadza rozmowy z osobami, których skarga dotyczy oraz bada dokumentację szkolną.
- Po przeprowadzeniu czynności wyjaśniających Dyrektor podejmuje decyzję a.i. w sprawie sposobu rozstrzygnięcia skargi.
- Decyzja Dyrektora Szkoły przekazywana jest osobom zainteresowanym na piśmie.
§ 26
Podstawowe obowiązki Ucznia
- Obowiązkiem Ucznia jest postępowanie służące misji Szkoły i realizacji jej celów
- i zadań, a zwłaszcza przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły.
- W szczególności Uczeń jest zobowiązany do:
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas tych zajęć;
- usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych ( nieobecność Ucznia usprawiedliwia Rodzic w formie pisemnej, ustnej lub poprzez dostarczenie zaświadczenia lekarskiego w ciągu 10 dni.
- aktywnego uczestnictwa w życiu Szkoły;
- dbania o schludny wygląd;
- występowania w stroju galowym podczas przesłuchań, egzaminów, koncertów oraz innych uroczystości szkolnych;
- nie korzystania w żaden sposób z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych w trakcie zajęć edukacyjnych zbiorowych, koncertów i innych wydarzeń szkolnych na terenie Szkoły;
- przestrzegania zasad kultury życia w odniesieniu do Nauczycieli, innych pracowników Szkoły oraz innych Uczniów;
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój;
- dbałości o wspólne dobro, majątek szkolny, ład i porządek w Szkole.
§ 27
Nagrody i wyróżnienia Ucznia
- Za wyróżniające wyniki oraz inne osiągnięcia w nauce i działalności artystycznej przewidywane są następujące nagrody:
- pochwala udzielona przez nauczyciela wobec klasy,
- pochwala udzielona przez Dyrektora Szkoły wobec całej społeczności szkolnej,
- nagroda rzeczowa ufundowana przez Radę Rodziców,
- nagroda rzeczowa ufundowana przez inne podmioty,
- stypendium za wyniki w nauce są przyznane na zasadach, które określają odrębne przepisy,
- stypendium uzyskane od organizacji pozarządowych na zasadach określonych przez te organizacje.
- Promocja osiągnięć w formie publikacji gratulacji na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej.
- Szczegółowe zasady promocji z wyróżnieniem oraz uzyskania świadectwa z czerwonym paskiem określa Wewnątrzszkolny System Oceniania
- Za nieprzestrzeganie statutu oraz wewnętrznych regulaminów i zarządzeń szkoły uczeń może otrzymać następujące kary :
- upomnienie udzielone przez nauczyciela wobec klasy,
- upomnienie udzielone przez Dyrektora Szkoły,
- nagana udzielona przez Dyrektora Szkoły wobec całej społeczności szkolnej,
- upomnienie pisemne udzielone przez Dyrektora;
- nagana udzielona w formie pisemnej przez Dyrektora
§ 28
Karanie Ucznia
- Najcięższym rodzajem kary udzielonej uczniowi jest skreślenie z listy uczniów.
- Skreślenie z listy uczniów dokonywane przez dyrektora Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, może nastąpić w przypadku rażącego naruszenia dyscypliny szkolnej, a w szczególności za:
- co najmniej miesięczną nieusprawiedliwioną absencję na zajęciach po uprzednim pisemnym ostrzeżeniu przekazanym rodzicom lub opiekunom,
- zachowanie narażające zdrowie lub życie innych osób przebywających na terenie szkoły oraz podczas imprez organizowanych przez szkołę poza jej terenem, w tym palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie i rozprowadzanie narkotyków,
- znęcanie się fizyczne i psychiczne nad koleżankami i kolegami,
- kradzież mienia szkolnego lub osób znajdujących się na terenie szkoły,
- celowe, zamierzone dewastowanie sprzętu, pomocy naukowych czy innych urządzeń znajdujących się w szkole.
- Za udowodnione uczniowi niszczenie urządzeń wymienionych w ust. 4 pkt. 5, odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice lub opiekunowie ucznia.
- Skreślenie z listy uczniów następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej również w przypadku nie otrzymania promocji z przedmiotów i na zasadach określonych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
- Uczeń ma prawo odwołać się od otrzymanego upomnienia bądź nagany w ciągu dwóch tygodni, od ich udzielenia.
- Odwołanie, o którym mowa wyżej, Uczeń lub w jego imieniu Rodzice składają do Rady Pedagogicznej.
- Od decyzji skreślenia Uczeń lub w jego imieniu Rodzice mają prawo odwołać się zgodnie z przepisami KPA.
- W przypadku rezygnacji Ucznia z nauki w Szkole poprzez złożenie przez Rodziców pisemnego oświadczenia w tej sprawie, następuje dyrektor szkoły skreśla Ucznia z listy Uczniów.
§ 29|
Formy opieki i pomocy uczniom,
którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc Opieka i bezpieczeństwo Uczniów
- Nad Uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych sprawują opiekę Nauczyciele prowadzący te zajęcia.
- Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły udzielają pomocy każdemu Uczniowi, który zwraca się do nich z jakąkolwiek prośbą.
- Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły zobowiązani są do natychmiastowej reakcji i powiadomienia Dyrekcji Szkoły w sytuacji stwierdzenia na terenie szkoły wszelkich przypadków przemocy, uzależnień, demoralizacji oraz innych przejawów patologii społecznej.
§ 30
- W celu zapewnienia opieki i pomocy Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, Szkoła może organizować następujące formy pomocy:
- konsultacje z Rodzicami;
- konsultacje z innymi Nauczycielami i Kierownikiem sekcji;
- konsultacje z psychologiem lub pedagogiem szkolnym w wyspecjalizowanej w tym zakresie placówce;
- pomoc koleżeńską;
- dodatkowe zajęcia o charakterze wyrównawczym;
- dodatkowe zajęcia wspierające rozwój Ucznia szczególnie uzdolnionego (zwiększony wymiar czasu lekcji instrumentu głównego, udział w lekcjach otwartych, warsztatach, kursach mistrzowskich);
- indywidualne zajęcia dla Uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych ( np.: Uczniowie niewidomi);
- Szkoła pełni funkcję opiekuńczą w stosunku do Uczniów w sposób następujący:
- podczas zajęć lekcyjnych w Szkole za bezpieczeństwo Uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są Nauczyciele przedmiotu;
- podczas koncertów i innych imprez organizowanych na terenie Szkoły za bezpieczeństwo Uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są Nauczyciele organizujący koncert lub imprezę;
- podczas koncertów i imprez pozaszkolnych za bezpieczeństwo Uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są Nauczyciele organizujący koncert lub imprezę; w drodze do miejsca koncertu (imprezy) oraz po opuszczeniu miejsca koncertu (imprezy ) za bezpieczeństwo Uczniów odpowiadają Rodzice;
- podczas wycieczek szkolnych za bezpieczeństwo Uczniów odpowiadają Nauczyciele organizujący wycieczkę. Szczegółowe zasady sprawowania opieki określa Regulamin Wycieczek Szkolnych.
§ 31
- Uczeń może być zwolniony z lekcji przed czasem zakończenia, po wcześniejszym ustnym lub pisemnym zgłoszeniu tego faktu przez Rodzica. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
- W przypadku złego samopoczucia dziecka, Nauczyciel lub pracownik Szkoły w pierwszej kolejności ma obowiązek skontaktowania się z Rodzicami dziecka i niezwłocznie powiadamia o tym Dyrektora PSM. Jeśli nie można skontaktować się z Rodzicami Ucznia - Nauczyciel wzywa karetkę pogotowia, jeśli stan dziecka tego wymaga.
- W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia dziecka Nauczyciel lub inny pracownik Szkoły ma obowiązek wezwać karetkę pogotowia, zapewnić dziecku bezpieczeństwo, a następnie zawiadomić Rodziców oraz Dyrektora Szkoły.
- W przypadku sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu dziecka stosuje się podczas koncertów i imprez pozaszkolnych stosuje się odpowiednio ust.2, 3.
Rozdział VII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 32
Przepisy ogólne
- Szczegółowe warunki i sposób oceniania Uczniów zawiera załącznik wewnątrzszkolny System Oceniania załączony do statutu szkoły.
- Uczniowie klasyfikowani z wszystkich przedmiotów na koniec roku szkolnego otrzymują świadectwa promocyjne.
- Uczniowie, którzy ukończyli szkołę otrzymują świadectwo ukończenia szkoły.
- W wyjątkowych przypadkach Uczniowie mogą realizować indywidualny program lub tok nauczania. O sposobie i organizacji indywidualnego toku lub programu nauczania na podstawie odrębnych przepisów decyduje Rada Pedagogiczna.
PRZEPISY KOŃCOWE
Przepisy ogólne
Wprowadzanie zmian w statucie oraz ogłaszanie i udostępnianie wewnątrzszkolnych aktów prawnych
§ 33
- Każda zmiana w Statucie Szkoły odbywa się na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej
- Wykonanie uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany w Statucie Szkoły powierza się Dyrektorowi.
- Dyrektor wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej dotyczącą wprowadzenia zmiany w Statucie Szkoły odpowiednim zarządzeniem dostępnym w Księdze Zarządzeń Dyrektora.
§ 34
- Wewnątrzszkolne akty prawne są wprowadzane zarządzeniem Dyrektora.
- Zarządzenia Dyrektora wprowadzające wewnątrzszkolne akty prawne są ogłaszane w Księdze Zarządzeń Szkoły.
- Wewnątrzszkolne akty prawne są ogólnodostępne w Sekretariacie Szkoły.
§ 35
- Traci moc tekst jednolity Statutu Szkoły uchwalony 26.02.2016 roku. Ogłasza się tekst jednolity Statutu Szkoły z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałami Rady Pedagogicznej z dnia 17.11.2017 r.
Statut wchodzi w życie z dniem 24.11.2017 r.